Monday, May 7, 2012

Awak mengumpat?

Pagi yang gelap kini sudah terang..lalala..wah bangun tidur terus gua update nih.Bukan apa takut otak gua tepu pula kan. Sebenarnya esok gua ada test tapi semangat nak study tu ala-ala cirit birit lah. Sekejap rajin sekejap malas gitu.

Okeylah kali ni gua nak cerita pasal isu keji-mengeji dan umpat mengumpat. Isu ni mengikut kajian gua selama beberapa tahun sudah berada di tahap yang membimbangkan apabila virus yang berasal dari perempuan ini sudah mula merebak kepada  lelaki. Gua tak nafikan lah gua pun sudah terkena virus ini.



Tapi bagi gua biarlah sesiapa nak mengumpat atau nak keji kita pun asalkan kita tahu apa yang kita buat.Lagipun tugas manusia hanyalah nasihat-menasihati sesama kita kerana kita semua bukanlah sempurna secara fitrah kan. Tugas kita sebagai manusia ni bukan untuk menghukum orang lain kerana itu tugas Allah S.W.T. Jadi kalau kita menghukum orang lain adakah kita ni menjalankan kerja Tuhan? Wallaualam.

Selain umpat- mengumpat ni gua paling menyampah isu suka sangat membocorkan rahsia orang lain. Gua pernah la terkena dengan kawan gua sendiri. Gua dengan secara bangang percaya dan menceritakan tentang rahsia gua dekat kawan gua tu. Lepas tu boleh pula dia pergi cerita dekat semua orang. Nenek, adik, ayah, jiran sebelah rumah, sepupu-sepapat, saudara-mara, bakal mak mertua dan banyak lagi lah.

Tapi sebagai orang yang ala-ala pemaaaf gitu,gua biarkan lah dia tu kerana ini kan satu kehidupan kan. Jadi anggap je semua itu dugaan hidup kerana hidup ni satu persinggaahan dan perjalanan untuk kita menuju alam kekal dan ingat setiap perjalanan mesti ada cabaran.

Adioosss....

No comments:

Post a Comment